__home__ __racereports__ __kalender__ __piloten__ __quads__ __links__ __nieuwsbrief__ __RACEPICTURES__ CONTACTEER PLANETQUADRACING  
     
TROY LEE DESIGNS W-TEC TRAILTECH MX-NATION WIM MOTORS ALPHA WEST POLISPORT TIREBALLS ELF GOLDSPEED RACING PRODUCTS LAZER HELMETS
1ste manche EMX Quad Brou
2008-05-15 - gepost door Nikolas Dejonckheere
<< ga terug

1ste manche Europees Kampioenschap Quad
Brou 11 mei 2008

Na het eerste proefjaar in 2007 met de Coupe d’Europe wordt dit jaar voor het eerst in de geschiedenis het Europees Kampioenschap quadcross gereden, officieel EMX Quad genaamd.

Dankzij de grote financiële en materiële inspanningen van W-tec Nederland en Planet Quad Racing gaan twee Belgische piloten het volledige kampioenschap rijden. Jan Vlaeymans en Nicky Vaes gaan het hele kampioenschap afwerken op een W-tec Eraser Evo met CRF450R motor. Ook Joe Maessen zou normaal het hele kampioenschap rijden voor het Engelse Yamaha Mercuria, maar door een sleutelbeen blessure moet hij hier helaas van afstappen. Op een beperkter aantal proeven gaan ook Davy Brems op W-tec en Ingo Ten Vregelaar op KTM de strijd aan met de Europese toppers.



Voor de eerste manche op het mooie Grand Prix circuit van Brou waren 36 piloten ingeschreven. Jammer genoeg hebben er een aantal hun kat gestuurd komen er slechts 21 quads. De Europese top is echter aanwezig : winnaar van 2007 John Mitchell, de franse toppers Romain Couprie en Jeremy Warnia en de leider in het Engels kampioenschap John Mitchell. Het overgrote deel van het startveld heeft twee wedstrijdquads ter beschikking, vaak tot in de puntjes afgewerkte quads. Het publiek in de pits kan watertanden bij al dat moois. De pits is vrij toegankelijk voor iedereen en veel rijders hebben ook poster of stickers mee voor hun fans. De stand van Romain Couprie wordt zowat plat gelopen door zijn vele Franse fans.

De teams worden echt in de watten gelegd op het mooie circuit : stromend water en elektriciteit bij de stands, propere moderne douches met warm water, afspuitplaatsen met stromend water en elektriciteit,… Het circuit zelf is heel technisch met doubles, tripples, step up’s, tafelbergen,… Zelfs op dit hoge niveau zijn er rijders die opmerken dat het circuit toch op het randje is van de redelijkheid om met quads te racen. Eens de vermoeidheid toe slaat is een ongeval zo gebeurd en zijn de gevolgen vaak direct vrij zwaar.

Tijdens de vrije trainingen is het voor iedereen wennen aan het circuit. De vlugge opeenvolging van jumps die vaak heel goed op elkaar lijken maakt het moeilijk om te memoriseren. Voor de W-tec teams komt het er nu vooral op aan om de juiste vering afstelling te vinden. Dankzij de hulp van Marco Winkelhuis, de ontwerper van de quad komen we algauw tot heel goede set-ups. Op het einde van de vrije training gaat het echter mis voor Jan Vlaeymans. Hij snijdt een dubbelsprong te vlug aan en springt die ruim te ver en komt op de platte strook terecht op zijn voorwielen. Hij raakt daarbij zijn stuur met de kin, resultaat: tand door de lip… In de ziekenboeg wordt de buitenkant dicht genaaid met 4 draden zodat hij de chrono training kan rijden. Ondanks een lichte hersenschudding slaagt hij er toch nog in om een 9de tijd neer te zetten zodat hij kan starten van op de eerste lijn. Davy Brems haalt een mooie 6de tijd, net voor Ingo Ten Vregelaar op de KTM. Aan de kop wordt er met het mes tussen de tanden gestreden tussen Couprie en Warnia. Ze verbeteren om beurt elkaars chrono’s. In de laatste ronde van de chrono sessie haalt Warnia nog eens alles uit de kast en zet de beste tijd neer. Naast de baan zijn het beste vrienden maar op het circuit geven ze elkaar geen strobreed toe.



Na de chrono sessie wordt Jan overgebracht naar het ziekenhuis waar men ter controle nog foto’s neemt van zijn pijnlijke nek en de lip aan de binnenkant hecht met 6 draadjes. Na een goede nachtrust besluit hij ondanks de stijve nek toch de start te nemen.

In de eerste manche is Davy Brems goed weg en kan opklimmen naar 5de plaats maar moet naar het einde van de wedstrijd plaatsen inleveren. De hitte maakt het loodzwaar om te rijden. Warnia moet de wedstrijd staken. Hij is drie weken terug geopereerd aan de vliezen van zijn onderarmen en is nog niet volledig hersteld. IJs op de armen moet redding brengen voor hem. Zo kan Couprie zonder tegenstand naar de overwinning van de eerste manche rijden.



In de tweede reeks kan Jan goed starten en zet zich direct in 7de positie. Net als in de eerste reeks heeft hij Anthony Sousa Borges voor zich. In tegenstelling tot eerste reeks kan hij dit keer wel vlot passeren en 6de eindigen. Gezien de omstandigheden een super resultaat ! Brems zit vast in een opstopping in de tweede bocht en moet van achteren terug komen. Wat later komt hij bij het landen verkeerd neer en gaat met de borst op het stuur. Hij zit even zonder lucht en verlaat de wedstrijd. Nicky Vaes heeft nog wat last van de duim, een restant van de val in Le Touquet. Hij probeert aan te klampen met de rest maar heeft ook last van de hitte. Hij finisht echter probleemloos beide reeksen.

Finaal wordt Jan nog schitterend 6de, en 4de bij de piloten die het volledige EK rijden. Hij blijft dus perfect op schema voor de rest van het seizoen. Ingo Ten Vregelaar had het fysiek lastig in de tweede manche mist nog wedstrijdmeters maar eindigt toch nog 11de. Nicky Vaes scoort nog 6 punten en eindigt 19de.

Einduitslag (volleidge resultaten op http://www.uem-online.org/oms-main/pagecomponents/result/result.php?mainmenuid=75&menuid=224&catid=224-2-12&pic=75-2-12&link=mcsuquec ):
1 COUPRIE Romain FFM F Yamaha 50
2 WINROW Paul ACU GB Honda 42
3 MITCHEL John ACU GB Yamaha 40
4 SCHREIBER Stefan DMSB D KTM 34
5 BROYER Vincent FFM F Polaris 30
6 VLAEYMANS Jan FFM B Honda 27
7 HOLMES Paul ACU GB Yamaha 23
8 LAMET Cyril FFM F Sherco 23
9 FREUND Maximilian DMSB D Yamaha 23
10 WARNIA Jeremie FFM F Suzuki 22
11 TEN VREGELAAR Ingo DMSB NL KTM 21
12 RODRIGUEZ Ivan Puime RFME E Honda 20
13 SOUSA BORGES Anthony FFM F Honda 19
14 BREMS Dayy FMB B Honda 16
15 AFFLARD Sebastien FFM F Suzuki 13
16 LENZ Tobias DMSB D KTM 12
17 DEBOUCK Cyril FFM F Kawasaki 11
18 TORDOFF Richard ACU GB Yamaha 8
19 VAES Nikky FMB B Honda 6
20 GOSS Sean MCUI IRL Yamaha 1

Het EK is pas laat op het seizoen gestart maar is nu in alle hevigheid los gebarsten. Tegen woensdagavond moeten de quads klaar zijn voor transport naar Portugal, Jan krijgt dan een weekendje verdiende en welgekomen rust en trekt dan het volgende weekend met het vliegtuig naar Portugal. Het weekend na Portugal gaat het 3200 km noordwaarts richting Polen. Na het weekendje Polen staat een wedstrijd Frans Elite op het programma, het weekend erop is het intussen al de derde manche van het EK in Bielstein. Drukke tijden dus…

Duim alvast voor onze Benelux rijders zou ik zeggen !

Fotoalbum Brou:  http://www.planetquadracing.be/coppermine/thumbnails.php?album=83



<< ga terug