__home__ __racereports__ __kalender__ __piloten__ __quads__ __links__ __nieuwsbrief__ __RACEPICTURES__ CONTACTEER PLANETQUADRACING  
     
TROY LEE DESIGNS W-TEC TRAILTECH MX-NATION WIM MOTORS ALPHA WEST POLISPORT TIREBALLS ELF GOLDSPEED RACING PRODUCTS LAZER HELMETS
Bijzonder succesvolle Enduropale voor W-tec
2009-02-24 - gepost door Nikolas Dejonckheere
<< ga terug

Met de strandrace van Le Touquet wordt het zand seizoen afgesloten en wordt het nieuwe cross seizoen ingeluid. Reeds vele maanden wordt door de rijders hiervoor getraind, zowel fysiek als op de quad in het vaak koude, natte en winderige Loon Plage. Zandrijders worden aanzien als de Parijs-Roubaix rijders onder de wielrenners : keihard en met een ongekend doorzettingsvermogen. Sommigen gewagen zich zelfs te zeggen dat zandrijders SM trekjes hebben…

De meeste rijders komen reeds op donderdagavond aan in het Saint-Tropez van het noorden waar ooit ook VDB werd gegijzeld. Op vrijdag staat de keuring op het programma. Een vervelend onderdeel dat door velen verguisd wordt maar nu eenmaal noodzakelijk is. Frankrijk is een van de weinig landen die de dB keuring serieus neemt en terecht naar mijn mening als de sport niet verder wil beknot worden door de groenen. Het loopt dit jaar allemaal een stuk vlotter en beter georganiseerd dan andere jaren, ook al staan de meesten nog goed 4 uur in de rij.

Eens de quads volgens nummer in het gesloten rennerspark staan is het tijd om nog even een parcours verkenning te doen om niet voor verrassingen te staan in de eerste ronde want een training is er al paar jaren niet meer. Het parcours is door het aantrekken van motorrijder David Hauquier grondig gewijzigd. Het is technischer geworden met wasborden en veel chicanes maar die vlottere doorstroming toelaten dan andere jaren. Vrijdagavond is het tijd om wat te gaan eten en wat bij te praten met andere piloten. Jan Vlaeymans trekt met zijn team zelfs nog even op café om in de juiste stemming te geraken.

Zaterdag trekt iedereen rond de middag naar het gesloten rennerspark. Om 13.15u wordt richting strand vertrokken in groepen van 50 rijders, de ene al gedisciplineerder dan de andere… Op het strand komen de quads in rijen van 50 te staan volgens startnummer. Om 13.30u wordt de start gegeven van de eerste rij. De volgende rijen starten telkens 20 seconden later om opstoppingen te vermijden.

Aan het einde van het 3 km lange rechte stuk komt Matthieu Ternynck als eerste door, kort daarop gevolgd door Jeremy Warnia. Zij hebben dan een 25 meter voor op de rest. Couprie komt als 8ste door, Jan Vlaeymans als 12de. Hier en daar zijn er wat kleine opstoppingen maar niet zo dramatisch al vorige jaren en zonder noemenswaardige invloed voor de kop van de wedstrijd.

In de tweede ronde kan Vlaeymans profiteren van kleine opstopping van het trio Ternycnk, Warnia, Couprie en komt als eerste door aan de finish. Vanaf ronde vier valt de top 3 al in zijn definitieve plooi : 1. Couprie, 2. Warnia, 3. Vlaeymans. Ternynck zit al ietsje achter door korte opstopping en valt in de 6de ronde uit met een vastgelopen Yamaha motor. Winrow komt nog tot op 25 sec van Vlaeymans maar krijgt dan een 4cm blaar op zijn hand en moet lossen. Bricheux gaat in de negende ronde nog over Winrow om tot volgende top 5 te komen: 1. Couprie, 2. Warnia, 3. Vlaeymans, 4. Bricheux/Hartout, 5. Winrow.

De derde plaats van Vlaeymans is de bekroning van 3 jaar werk van het Planet Quad team dat met fabrieksondersteuning van W-tec Nederland rijdt. Zeker als je weet dat Couprie en Warnia full prof zijn met full time persoonlijke mecanicien en budget dat minstens 10 keer zo hoog is als dat van Jan. Jan doet naast zijn full time dagtaak enorm veel opofferingen voor zijn sport met de fysieke trainingen, het sleutelen en het vele transport naar verre wedstrijden. Dit was echter niet mogelijk geweest zonder Geert Goethals, zijn mecanicien die op vrijwillige basis mee gaat naar de wedstrijden en die zelf trouwens verdienstelijk 63ste is geworden samen met Bart De Ketelaere. De komende jaren horen we zeker nog meer van Jan die in 2008 Vice Europees Kampioen geworden is. We dromen nu al hardop van de overwinning!

De Belgen waren massaal aanwezig en hebben mooie prestaties neer gezet. Guy Meertens reed voor het eerst Can Am en werd 14de. In de top 20 zitten de Belgen kort op elkaar: Auke Theuninck rijdt al het hele zandseizoen sterk op de E-atv en wordt 23ste, net voor Van Moer en Brems op de W-tec en Bruno Salvatore en Beroudiaux op de Yamaha. Davy Decuyper heeft zomaar eventjes 3 lekke banden en wordt bij zijn eerste deelname en direct als solo rijder verdienstelijk 27ste , zonder die lekke banden zat er zeker top 20 in. Mits een aangepaste training volgende winter moet hij zeker in staat zijn om top 15 te rijden in 2010. Bart Delaere en MCLB rijder Christophe Doublet worden 42ste, Vanpevenage/Mikels 43ste. Johan Defour en nog een MCLB rijder Sintebin worden mooi 53ste.

In de nevenklassementen scoort W-tec ook sterk. Liebaert/Coppelmans worden voor het tweede jaar op rij tweede vrouwenteam op de 73ste plaats. Bruneel/Aertgeerts halen voor het tweede jaar op rij de 250cc klasse binnen en het Franse team Fournier/Chaudot houdt voor het derde jaar op rij de titel ‘jeune guidon’ in het kamp (jongste team in de top 15). Kortom een succes alom.

Bij de Nederlanders wordt Sebastien Housseini beste Nederlander op 38ste plaats. Henk Verstappen wordt 65ste.

Heel wat uitvallers : nog geen 350 van de 500 quads komen aan ! Onder de uitvallers: Nikky Vaes (ziek), Leroy/Devriendt (CDI), Stalman (batterij), Hofmans (rubber carb los),… Maessen/Ten Vregelaar worden gediskwalificeerd wegens aanpassen uitlaat na dB keuring.

De Belgen algemeen genomen een schitterende editie achter de rug en kunne zo volgend jaar starten met mooi startnummer. Laat ons hopen dat de Nederlanders nog massaler inschrijven om de glorietijd van vroeger terug te brengen.


Op naar de volgende grote afspraak dit jaar : 12 u van Pont-de-Vaux.


<< ga terug