__home__ __racereports__ __kalender__ __piloten__ __quads__ __links__ __nieuwsbrief__ __RACEPICTURES__ CONTACTEER PLANETQUADRACING  
     
TROY LEE DESIGNS W-TEC TRAILTECH MX-NATION WIM MOTORS ALPHA WEST POLISPORT TIREBALLS ELF GOLDSPEED RACING PRODUCTS LAZER HELMETS
European Quad Trophy Bastogne
2009-07-13 - gepost door Nikolas Dejonckheere
<< ga terug

De European Quad Trophy in Bastogne is voor velen de algemene repetitie voor PDV. Daardoor komen heel wat internationale topteams aan de start. Dit is dit jaar niet anders met Maessen/Ternynck, Remacle/Lamet, Ciclet/Bonnard, Hieff/Debouck, Vaes/Meertens/Piron,.. Dit is ongetwijfeld één van de sterkste affiches uit jaren en belooft een spannende strijd te worden.

De mensen van Nuts Quad Team hebben in tegenstelling tot sommige voorgaande jaren wel hun huiswerk goed gemaakt : de baan is perfect geprepareerd. Eerst mooi effen getrokken hier en daar wat breder gemaakt en dan goed aangerold. Het ziet er een supermotard piste uit maar uit ervaring van vorige jaren weten we dat dat toch vlug gaat veranderen. Naast de European Quad Trophy wordt er nog een amateur nevenwedstrijd gehouden die de naam Nuts Cup kreeg. In beide wedstrijden komen goed 40 teams aan de start. Een grof rekensommetje heeft als resultaat dat er in totaal meer dan 10.000 rondjes worden afgemaald dit weekend dus putten komen er ongetwijfeld in…

In de vrije training heeft het gelegenheidsteam Vlaeymans/Theuninck de snelste ronde tijd. Na een korte pauze worden de chrono sessies gereden in twee groepen. In groep 1 is beste tijd voor Remacle/Lamet, in de tweede groep rijdt Vlaeyman/Theuninck de beste tijd. In de laatste ronde breekt de achteras echter, dus kunnen we nog wat sleutelen. Beter in de chrono dan in de eerste ronde op zondag !

Zondagnacht begint het te regenen en het stopt niet meer tot net voor de wedstrijd. De piste ligt vettig maar door de goede voorbereiding geen grote plassen. Al vlug wordt de modder eraf gereden en droogt de baan op en wordt er sneller gereden. Voor ons zit het echter niet mee. Bij de eerste tankstop breken het aluminium ontluchtingsstukje op de tank en improvisatie herstelling hiervan neemt algauw 15 minuten in beslag. Twee ronden later nog een platte band en dat zorgt ervoor dat we als 43 van 47 teams aan inhaalrace starten. We stranden nog op verdienstelijke 19de plaats.

Bij de laatste pitstop op het kwartier van het einde horen we een vreemd geluid achteraan de quad. We denken dat het de rem is maar bij het plaatsen van de quad in gesloten rennerspark merken we dat de ketting te slap ligt. Hierdoor moeten we in de eerste ronde van tweede reeks direct binnen komen en kunnen na bijstellen voor de verandering terug inhaalrace starten. Met nog twee uur te gaan zien we dat tank los aan het komen is. Omdat een los komende tank een gat kan schuren en zo heel de quad in fik kan zetten besluiten we om binnen te roepen om noodherstelling te doen. Alle hoop op goed resultaat is weg maar we kunnen er maar het beste van maken. Plots komt teamgenoot Joost Hofmans in het wiel van Jan en gaat hem voorbij. Dan start race in de race en zitten ze 12 ronden lang wiel in wiel. Ze rijden met het mes tussen de tanden in verschroeiend tempo dat meer van cross dan endurance weg heeft. Het is wachten op een foutje van één van de rijders maar zowel in het Hofmans kamp als bij ons komt het besef dat dit een gevaarlijk spel is dat wel eens slecht kan aflopen met PDV binnen goede maand. Op paar ronden van het einde gebeurt het verwachtte dan ook : Joost maakt foutje in chicane aan de finish en vliegt over kop, gelukkig zonder erg maar wel spectaculair. Uiteindelijk worden ondanks 28 minuten in de pits worden we toch nog 7de algemeen. Het is een waar slagveld geworden met 17 uitvallers op 48 teams ! Jan is er nog in geslaagd om de beste scratch in wedstrijd te rijden, zomaar eventjes 1.5 seconde sneller dan de directe achtervolger !

Het was een goede generale repetitie met het ook op de 12u van Pont-de-Vaux. Het was allemaal nog niet 100 % zoals het hoort maar dat komt wel in orde binnen een maand. De snelheid is er al, nu enkel wat op de details letten en wat meer geluk en we komen er wel.

Remacle/Lamet winnen uiteindelijk nadat de winnaars van reeks 1, het duo Maessen/Ternynck de quad niet meer gestart krijgen in reeks 2.

Nogmaals dank aan Auke om als interim rijder in het team te stappen. De samenwerking en sfeer was goed, dat is het belangrijkste !

Alle resultaten : Klik hier

Foto’s : klik hier


<< ga terug