__home__ __racereports__ __kalender__ __piloten__ __quads__ __links__ __nieuwsbrief__ __RACEPICTURES__ CONTACTEER PLANETQUADRACING  
     
TROY LEE DESIGNS W-TEC TRAILTECH MX-NATION WIM MOTORS ALPHA WEST POLISPORT TIREBALLS ELF GOLDSPEED RACING PRODUCTS LAZER HELMETS
Schitterende 3de plaats in 12u Pont-de-Vaux
2009-08-25 - gepost door Nikolas Dejonckheere
<< ga terug

Jan Vlaeymans knap 3de in 12u van Pont-de-Vaux

Jan Vlaeymans is het jaar gestart met een schitterende derde plaats in de strandrace van Le Touquet. Blakend van zelfvertrouwen is hij aan het seizoen begonnen maar eind mei heeft hij op training zijn sleutelbeen gebroken en dit heeft de start van het seizoen wat in de war gestuurd. De revalidatie verliep al bij al behoorlijk vlot maar hij miste de eerste wedstrijd van het EK waardoor hij nu op achtervolgen aangewezen is en momenteel op een 4de plaats ligt met nog 2 wedstrijden te gaan.
Vorig weekend stond de 23ste editie van de 12u van Pont-de-Vaux op het programma. Een uithoudingswedstrijd in een Frans dorp tussen Dijon en Lyon die samen met de strandrace van Le Touquet de grootste en meest gemediatiseerde wedstrijd is in Europa. Meer dan 100 persmensen komen er op af en er doen 110 teams mee met rijders mee uit 13 verschillende landen waaronder ook een aantal Amerikaanse topteams.
Jan Vlaeymans treed er voor de 4de keer als fabriekrijder aan met een W-tec quad met Honda CRF450 motor. Hij zit er in een ervaren team met de twee andere fabrieksrijders Davy Brems (B) en Joost Hofmans (Nl). Onder de naam van W-tec Factory Team Planet Quad nemen 3 teams deel waaronder ook nog een volledig vrouwelijk team.
In de kwalificatie hebben we ruim tijd besteed aan de afstelling van vering en keuze van banden. Hierdoor is de 11de kwalificatie tijd niet schitterend maar voldoende goed om mee te zijn in de start.
De eerste reeks van 3 uur op zaterdagnamiddag hebben we niets van problemen en met twee lange sessies en slechts één tankstop slagen we er in de reeks te winnen.
De tweede reeks van 5 uur start om 20u waardoor een groot deel in het donker gereden wordt. De verlichting is hierin het cruciale punt en de meeste problemen in deze reeks hebben te maken met uitvallende verlichting. Ook bij ons zorgt dit voor een klein oponthoud. We hebben twee lampen op aparte circuits wat normaal gezien moet volstaan. Op het ene circuit gaat echter schakelaar stuk, op de andere de lamp… Murphy dwaalt ook in Pont-de-Vaux rond… Toch slagen we er nog in 5de te worden in de reeks na een heel sterke sessie van Jan Vlaeymans. Algemeen staan we na twee reeksen 3de op 4 seconden van tweede na 8 uur wedstrijd, een duidelijke indicatie dat gereden wordt op het scherpst van de snee.
Na verdiende nachtrust vatten we de derde reeks aan kort na de middag. We beslissen om vol voor de overwinning te gaan maar hierdoor moeten we één ronde goed maken op de leiders. We dokteren een strategie uit met slechts 2 stops op 4 uur maar hierdoor zijn sessies van bijna twee uur nodig. Een stop neemt ongeveer evenveel tijd in als één ronde, dus als dit lukt zitten we dicht bij de overwinning. Een boutje van de uitlaat komt echter los en we moeten extra stop inlassen. Nu is de doelstelling podium halen. Het blijft echter allemaal razend spannend en zelfs na de finish weten we niet zeker of we derde plaats gehaald hebben of als we de ondankbare 4de plaats krijgen.
Na goed 10 minuten krijgen we het verlossende antwoord dat de derde plaats gehaald is, op twee ronden van de winnaars. De euforie is groot en de podiumceremonie ontaard in gigantisch champagne festijn.
We worden in de vrouwencategorie nog 1ste en knap 48ste algemeen. Liebaert/Coppelmans/Van Calster hebben een quasi perfecte wedstrijd gereden. Een sterke prestatie in één van de zwaarste wedstrijden in Europa. Slechts 2 van de 4 vrouwen teams hebben de finish gehaald.
Deze resultaten zijn de kroon op 4 jaar teamwork, te starten bij de piloten, maar ook de vele uren alle vrijwilligers, van mecaniciens tot catering. We leren elk jaar uit onze fouten en verfijnen verder om uiteindelijk voor de overwinning te gaan. We hebben een indrukwekkend parcours afgelegd qua resultaten van 2006 tot nu : 45ste-17de-8ste – 3de. Als we de logica door trekken dan gaan we volgend jaar vol voor de overwinning gaan. Er is nog veel werk aan de winkel maar vanaf nu zijn we enkel tevreden met de overwinning. Als team met heel beperkt budget tussen de grote fabrieksteams staan we nu mooi aan de Europese top. Hopgelijk wordt het nu mogelijk om een groter budget bij elkaar te krijgen om nog verder te professionaliseren.

Foto’s volgen nog


<< ga terug